Yazıya başlamadan önce belirteyim. Kesinlikle Volkswagen haterı değilim ama yazının içeriği o yöne doğru kayabilir, hatta kayacak. Neden o yöne kayacağını baştan spoiler ibaresi ile vermek istiyorum. İsterseniz en sona saklayabilirsiniz ama sanmıyorum :)
-spoiler-
İnceden başlayalım. Volkswagen bilindiği gibi Avrupa piyasının ve hatta dünyanın en önemli otomobil üreticilerinden bir tanesi. Global başarısını bir kenara bırakırsak ülkemizde de en çok tercih edilen markalardan biri konumunda ve hatta en çok tercih edileni diyebiliriz. 2016 yılında 134 bin 345 sattığı araçla lider konumdalar. Üstelik bunu Doğuş Oto'ya ve anormal fiyat politikasına rağmen başarabiliyor. Şimdi asıl konumuza gelelim. Son yıllarda özellikle forum sitelerinde ve sözlüklerde Volkswagen'a artan inanılmaz bir antipati var. Kendim 2009 yılından beri 'Donanımhaber' üyesi olarak bunu çok rahat belirtebilirim. Yanlış anlaşılmasın, yukarıda da belirttiğim gibi Volkswagen lider otomobil üreticilerinden biri. Fakat ülkemizde ki Volkswagen kullanıcıları ne yazık ki bizlerde bu antipatinin oluşmasını sağladı. Çok basit örneklerle derine inmeye başlayalım.
1)Fiyatları Nedeniyle Rakipsiz ve Premium!
B, C, D ve SUV segmentlerinde yarış bir hayli kızışmış durumda. Hemen hemen her marka çok iddialı modellerle piyasaya girmiş bulunmakta. Volkswagen ise yıllardır (segment sırasıyla) Polo, Golf/Jetta, Passat, Tiguan/Touareg modelleriyle istikrarlı bir şekilde yoluna devam ediyor. Ancak göze çarpan bir gerçek söz konusu. Özellikle Polo, Golf/Jetta ve Passat modellerinde fiyatlar son yıllarda çok dikkat çekmeye başladı. Bildiğiniz gibi Volkswagen yani Vag grubuna bağlı Audi, Seat ve Skoda bulunuyor. Bu dört markanın modellerde kullanılan motor, şanzıman, bir takım parçalar vs. ortak. Hatta Polo, Fabia, İbiza gibi araçlar aynı şasiyi kullanıyorlar. Fakat ne hikmetse Polo, Passat, Golf gibi modellerin fiyatları diğer Vag grubu ve diğer üreticilere göre oldukça fazla. Mesela Skoda Superb / Volkswagen Passat & Golf R / Seat Leon Cupra fiyatlarına bakalım. İki araçta da aynı motor, şasi ve şanzıman kullanılıyor. (En üst donanım seçeneklerini koyuyorum)
Passat 2.0 TDI SCR 190 Ps DSG Highline------ 231.400.00 TL
Superb 2.0 TDI SCR 190 Ps DSG Prestige----- 206.400.00 TL
Golf R 2.0 TSİ 300 Ps Dsg ------------ 265.000.00 TL
Leon Cupra 2.0 TSİ 300 Ps Dsg------ 197.000.00 TL
Arada tam tamına 25 bin ve 68 bin liralık bir fark göze çarpıyor. Bu araçları tabii ki test etmedim fakat şu bir gerçek, böyle bir fiyat farkının değeceğini düşünmüyorum (Hele ki Cupra ve Golf R konusunda). İşin komik tarafı fiyatlandıran kuruluşun (adını yukarıda yazmıştım) Dsg şanzıman seçeneği için istediği fahiş fiyat. Tam tamına 10 bin ile 20 bin lira arasında değişiyor. Aynı fiyatlandırma örnekleri Polo, Golf/Jetta vs. içinde yapılabilir çünkü sonuç yine aynı çıkıyor :) İşte bu fiyatlandırma politikası ile Volkswagen premium bir marka olma yolunda tersten gidiyor. 'Neden tersten gidiyor?' merak ediyorsanız okuyucularımı madde 2'ye yönlendiriyorum.
Zurnanın zort dediği yer aslında burası. Ne yazık ki Volkswagen sahipleri bu komik fiyatları bu arabalara verince araçları gözünde bir anda premium! seviyesine çıkıyor. Hatta Audi, Mercedes ve BMW gibi markalarla kıyaslamaya başlıyorlar. Kıyaslamasına kıyaslarlar çünkü 2017 itibariyle BMW 3 serisinden daha pahalı, 5 serisinden biraz daha ucuz bir Passat satılıyor. Asıl bomba Volkswagen'ın yeni piyasaya sürdüğü Arteon. R-Line versiyonu 308.900.00 TL fiyat etiketiyle satışa sunuldu. Aracın vergisiz fiyatı 123.894,67 TL. Bu konulara hiç girmeyip direk devam edelim. Emin olun ki bu ülkede bu fiyata illa alıcısı çıkacaktır. Ne de olsa bu fiyatlarla birlikte Volkswagen artık premium! bir marka. Bu arada belirtelim, Audi A5 Sportback'ten (donanıma göre fiyat değişebilir) daha pahalı bir modelden bahsediyoruz.
Distribütör ve DSG şanzımandan bahsetmemek olmaz. Yıllardır 'binde bir milisaniye vites geçişi' sunan DSG şanzımanın aslında ne kadar problemli bir şanzıman olduğunu az çok ilgisi olan kişiler biliyordur. Yaklaşık 10 senedir hiçbir düzelme görülmedi desek yalan olmaz. İnsanlar 2017 yılında hala DSG şanzımanla ilgili sıkıntılar yaşıyorsa bu düpedüz Volkswagen'in ayıbıdır. Hala yenilenmeyen dizel motorlarıda çabası.
Doğuş Otomotiv'den bahsetmezsek tabii ki olmaz. Hani İphone yeni model satışa çıkarttığında çıkar çıkmaz herkes almak için geceden kuyruk oluştururdu ya, Doğuş Otomotiv'in olayıda biraz buna benziyor. Kısa 2 maddeye ayırmak gerekirse.
-Yeni model bir araç için 5-6 ay bekletiyorlar. Evet sipariş aracı olduğu için (bir takım opsiyonel donanımlar yüzünden) bekletmek gayet normal ama bu kadar uzun değil. Distribütör önünde 6 ay bekleyip aracına Mercedes muamelesi yapmayla 'korkunç Volkswagen kullanıcısı'na girişinizi gerçekleştiriyorsunuz.
-Araçla ilgili çıkacak her türlü sorunda (sorun bile demeyelim yağ değişimi vs gibi durumlarda) Doğuş Otomotiv tarafından kazıklanma. En küçük parçaya bile 2 katı fiyat çekmelerini geçtim, Volkswagen forumlarında bile Doğuş'un 3 bin TL fiyat çektiği bir işlemi dışarda 500 liraya yaptıranlar var.
Ufaktan toparlamak gerekirse ülkemizde Volkswagen gerek Distribütör gerekse Vergiler yüzünden gereğinden fazla pahalıya satılıyor. Ancak bilinçsiz tüketiciler olduğu sürece fanboyluk ve premium algısı ne yazık ki sürmeye devam edecek. Hatta durum öyle korkunç bir hal aldı ki internette 'Golf'üm ve tok kapı sesi' adı altında kapı sesi övülmeye başlandı. GOLF'ÜN TOK KAPI SESİ. Yazımın başında da belirttiğim gibi kesinlikle Volkswagen'a karşı olumsuz bir tutumum yok. Benim gözümde (BMW dışında tabii ki) diğer markalardan bir farkı yok. Ancak Volkswagen'ın ne yazık ki bilinçsiz kullanıcıları ve dini gibi savunanları olduğu sürece tutumum değişmeyecek. (Hee distribütörünü unuttum o da var) Yeni bir araç alacak kişinin kafasında 'eldeki paraya göre en konforlusu en güvenlisi en donanımlısı en performanslısı' düşüncesi olmalı/olmak zorunda. Her ne kadar bugün otomobil ve tüketicileri konuşmuş olsakta sadece otomobil için değil genel olarak bu düşünceyi herkesin benimsemesi dileğiyle.
-Umut Otara
-Yeni model bir araç için 5-6 ay bekletiyorlar. Evet sipariş aracı olduğu için (bir takım opsiyonel donanımlar yüzünden) bekletmek gayet normal ama bu kadar uzun değil. Distribütör önünde 6 ay bekleyip aracına Mercedes muamelesi yapmayla 'korkunç Volkswagen kullanıcısı'na girişinizi gerçekleştiriyorsunuz.
-Araçla ilgili çıkacak her türlü sorunda (sorun bile demeyelim yağ değişimi vs gibi durumlarda) Doğuş Otomotiv tarafından kazıklanma. En küçük parçaya bile 2 katı fiyat çekmelerini geçtim, Volkswagen forumlarında bile Doğuş'un 3 bin TL fiyat çektiği bir işlemi dışarda 500 liraya yaptıranlar var.
Ufaktan toparlamak gerekirse ülkemizde Volkswagen gerek Distribütör gerekse Vergiler yüzünden gereğinden fazla pahalıya satılıyor. Ancak bilinçsiz tüketiciler olduğu sürece fanboyluk ve premium algısı ne yazık ki sürmeye devam edecek. Hatta durum öyle korkunç bir hal aldı ki internette 'Golf'üm ve tok kapı sesi' adı altında kapı sesi övülmeye başlandı. GOLF'ÜN TOK KAPI SESİ. Yazımın başında da belirttiğim gibi kesinlikle Volkswagen'a karşı olumsuz bir tutumum yok. Benim gözümde (BMW dışında tabii ki) diğer markalardan bir farkı yok. Ancak Volkswagen'ın ne yazık ki bilinçsiz kullanıcıları ve dini gibi savunanları olduğu sürece tutumum değişmeyecek. (Hee distribütörünü unuttum o da var) Yeni bir araç alacak kişinin kafasında 'eldeki paraya göre en konforlusu en güvenlisi en donanımlısı en performanslısı' düşüncesi olmalı/olmak zorunda. Her ne kadar bugün otomobil ve tüketicileri konuşmuş olsakta sadece otomobil için değil genel olarak bu düşünceyi herkesin benimsemesi dileğiyle.
-Umut Otara





Yorumlar
Yorum Gönder